Klagomålshantering på Lantställets förskola
Vi vill att alla barn och vårdnadshavare ska känna sig trygga och nöjda med verksamheten på Lantställets förskola. Om du som vårdnadshavare upplever brister eller är missnöjd med något i verksamheten vill vi gärna veta det, så att vi kan förbättra och utveckla förskolan.
Enligt skollagen (4 kap. 8 § och 9 §) ska huvudmannen ha rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Läroplanen för förskolan (Lpfö 18, avsnitt Förskolans uppdrag) betonar att förskolan ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete för att utveckla utbildningen och säkerställa barnens rätt till en likvärdig förskola.
Så här gör du
- Ta först kontakt med personalen på avdelningen för att prata om det du upplever som problem eller vill förbättra.
- Om du efter detta fortfarande känner behov av att framföra ett klagomål, kan du fylla i vår klagomålsblankett (länk) och lämna den till förskolans rektor.
- Rektor tar emot, registrerar och utreder klagomålet samt återkopplar till dig så snart som möjligt, senast inom [ange er tidsram, t.ex. 14 dagar].
- Om du inte är nöjd med hanteringen kan ärendet lyftas vidare till styrelsen som är huvudman för förskolan.